כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום חמישי, 20 במרץ 2014

שיעור התמותה בקרב אתרי מוות דיגיטלי

ביום חמישי, 13/3/14, כשד"ר רועי צזנה ואני עבדנו על המאמר שכתבנו במשותף והגשנו, היינו צריכים רפרנס למשהו, אז נכנסנו לפוסט בבלוג שלי שעוסק ב"לנהל את התכנים הדיגיטליים / המורשת הדיגיטלית / העיזבון הדיגיטלי". בזמן שאנחנו עוברים על הלינקים, רועי אומר לי: "את יודעת שחלק מהלינקים כאן כבר לא עובדים". "כן", עניתי לו, "אני צריכה מתישהו לעבור על הרשימות כאן ולרענן אותן" - אמרתי, ותייקתי בראשי תחת "חשוב-אבל-לא-דחוף - לעשות אחר כך". 

שלושה ימים לאחר מכן, ביום ראשון 16/3/14, קיבלתי מייל מהאתר 'The Digital Beyond' שבו כתבו ג'ון רומנו ואוון קרול: 
"באתר שלנו אנחנו מקפידים שתהיה רשימת ספקי שירותים מקוונים, שגדלה ל-61 חברות שונות שמציעות שירותי ניהול עיזבון דיגיטלי או הנצחה מקוונת. כתוצאה מכמה מיילים שקיבלנו בשבועות האחרונים, החלטתי לעבור על הרשימה הזו, לוודא שהיא בתוקף ולנקות אותה. מתוך 61 החברות הורדתי 26 כיוון שהאתר שלהן כבר לא מתפקד או הציג ששם הדומיין מוצע למכירה. אם תסלחו לי על השימוש בביטוי, זה שיעור תמותה של % 42. ..."
ואז זה נהיה מעניין. 
לעבור על הרשימות שלי טיפס למעלה בסולם סדר העדיפויות שלי, כי עכשיו הייתי סקרנית ורציתי לדעת כמה מהאתרים ברשימות בבלוג שלי עדיין פעילים. 

באתר 'The Digital Beyond' מרכזים את האתרים לרשימה אחת. אני מחלקת את האתרים לכמה רשימות שונות, בהתאם לשירותים אותם הם מציעים (יש אתרים שמופיעים ביותר מרשימה אחת): 
אז כמה מהאתרים שברשימות שלי כבר "לא בחיים"? 


מצד אחד, כל עסק, סטרטאפ, אתר וכו' יכול להפסיק להיות פעיל וכבר לא להיות זמין ללקוחותיו. וכאן מדובר בשוק חדש, מתפתח, אז אל לנו להיות מופתעים. וגם אל לנו לשכוח שהרבה מהחברות האלו שכבר לא פעילות, הציעו פתרונות או שירותים שהם לא גבו עליהם תשלום, אז בעצם מה יש לנו להתלונן אם אנחנו מפסיקים לקבל משהו שקיבלנו בחינם, לא? 

מצד שני, כשמדובר בדברים כה רגישים, וכשחברה מראש מציעה שירות שאמור להיות ישים רק בטווח הרחוק (בשאיפה), אי אפשר שלא לתהות מה קרה לחשבונות שהיו שמורים באתרים כמו "Great Good Bye", שהציעו "להשאיר את ההנצחה מקוונת למשך עשרים שנה" או "Eternity Message", שהציעו לשלוח מכתבים במועדים עתידיים שנקבעו מראש, כמו: "יומולדת 16 של בתך או היומולדת העגול הבא של בן/ת זוגך". מה קרה למכתבים עתידיים כאלו שהיו מאוחסנים בארכיונים של האתרים שנסגרו? 

האם ההשלכות של זה יהיו שלקוחות פוטנציאליים חדשים ימצאו את החברות החדשות והקטנות יותר פחות מושכות, ויעדיפו את החברות הגדולות יותר, כמו PasswordBox שרכשה את Legacy Locker, או SecureSafe, שהיא הגלגול הנוכחי של Data Inherit, ורכשה את Entrustet, מתוך תקווה שהאתרים האלו עדיין יהיו בסביבה כשיזדקקו להם בעתיד? 


ב-20/3/14 שאלתי את מיקי ברגמן, ישראלי-אמריקאי, אחד מהמייסדים של Capsoole והנשיא שלה (אחת החברות החדשות בשוק הזה): 
"בעקבות סגירות של כמה אתרי מוות דיגיטלי, וכיוון שגם Capsoole מציעה שירותים שאנשים יזדקקו להם בשאיפה רק בטווח הרחוק, איזה אמצעי הגנה אתם נוקטים, או אילו ערובות אתם נותנים ללקוחות שלכם?" 
מיקי ענה: 
"זו שאלה טובה וקשה כיוון שרוב החברות מאמינות שהן בלתי מנוצחות, עד שהן מתמוטטות. 
ב-Capsoole התלבטנו עם הנושא הזה מהיום הראשון: איך אנחנו יכולים לגבות כסף מהלקוחות שלנו עבור משהו שישרת אותם רק בעתיד, כשאנחנו סטרטאפ בשלביו המוקדמים, שאולי לא ישרוד? 
החלטנו להתמודד עם הסוגייה בשני מישורים:
  1.  בנינו את ליבת המוצר שלנו במבנה פשוט שיש לו עלויות תחזוקה נמוכות, כדי שסף ההישרדות של החברה יצריך רק 1,000 משתמשים פעילים. במילים אחרות, כל זמן שיש לנו 1,000 משתמשים, נוכל לשמר את השרתים, עם השימושיות והמידע הנדרשים, גם אם החברה לא תנסוק באופן שבו אנחנו מאמינים שהיא תצליח. 
  2. לא פתחנו ללקוחותינו את האפשרות לחברות למשך כל ימי חייהם, אלא רק לחברות שנתית המתחדשת מדי שנה. ברגע שנוכל להבטיח את המשך הקיום של החברה, נאפשר ללקוחותינו לרכוש חברות לכל חייהם. 
אני עונה לך בצורה כנה וישירה. אנחנו משתדלים להיות מאד כנים והוגנים גם כלפינו וגם כלפי הלקוחות שלנו. עולם הסטרטאפים הוא קשה, והשוק שלנו לא בדיוק בשל עדיין (כלומר לקוחות פוטנציאליים נמצאים בהכחשה לגבי הדברים האלו, וצריכים לקבל תמריצים כדי להתייחס לזה באופן מיינסטרימי, כמו לגבי ביטוח חיים). במילים אחרות, אנחנו לא נופלים לתוך האשלייה ש-Capsoole היא בלתי מנוצחת, אנחנו משתדלים להיות מציאותיים ולבנות מנגנונים שיבטיחו את הזכויות של הלקוחות שלנו, גם אם החברה לא תצליח". 

אני חושבת שאנחנו חייבים פתרונות דיגיטליים לבעיות דיגיטליות. אבל הפתרונות הדיגיטליים מביאים איתם סט חדש של בעיות שצריך להתייחס גם אליהן. אחרי הכל, רוב האנשים המחפשים חיי נצח דיגיטליים, וירטואליים או מקוונים, רוצים שזה יהיה, ובכן, אתם יודעים, לנצח. 


עדכון אוקטובר 2015: 
גם האתר הותיק והידוע Death Switch נסגר. עצוב, ואני תוהה האם כל מי שהפקיד/ה שם הודעות למשלוח לאחר המוות הצליח/ה לאסוף אותן בחזרה בזמן שהוקצה לו/ה לשם כך: 



//

יום ראשון, 9 במרץ 2014

קמפיין מימון ההמונים - עכשיו גם עם סרטון


כי מהו קמפיין Crowdfunding בלא סרטון? 

תודה ענקית לנמרוד בנצור שיצר את הסרטון ביחד איתי, ללא תשלום. 

כל הפרטים על איך להשתתף, למה ובכמה, נמצאים כאן
//

יום שלישי, 4 במרץ 2014

Crowdfunding - מימון המונים

ב 9-10 באפריל 2014 ייערך הסימפוזיון הבינלאומי הראשון המוקדש לחקר המוות המקוון. הוא יתקיים באוניברסיטת Durham באנגליה. 
לאחרונה הוזמנתי להצטרף לקבוצת חוקרים בינלאומית בתחום המוות המקוון ואני מקווה שאוכל לקחת בו חלק. 

כיוון שאני בלוגרית וחוקרת עצמאית, אין באפשרותי לממן בעצמי את כרטיסי הטיסה והכניסה, ולכן אני מבקשת את עזרתכם. 

עדכון 30/3/14:
חדשות מדהימות: תודה רבה לכם! כל הסכום הועבר: 3,800 ש"ח, אחרי העמלה של PayPal:



 אם 37 2 אנשים יעבירו 50 ש"ח, ו-74 4 אנשים יעבירו 25 ש"ח, זה יגיע ל-3,700 3,800 ש"ח הנדרשים לכיסוי הוצאות הנסיעה המינימליות, כולל כיסוי הוצאות הסליקה. תודה רבה! הסרתי את כפתור ה-PayPal. 

אם יש לכם אפשרות להיות חלק מה-Crowdfunding ולתמוך בבלוג ובנסיעה, אודה לכם מאד. אנשים היו נדיבים בתמיכתם בפעם שעברה, ואפשרו לי להשתתף באי-כנס בינלאומי לפני כשנה וחצי. הכפתור נמצא כאן מימין. כשמקלידים את הסכום יש להקליד 50.00 או 25.00 (ולא 25 או 50). אין צורך בחשבון PayPal, רק בכרטיס אשראי. 

אשתמש בכסף שייאסף למטרת הוצאות נסיעה זו בלבד, ואעצור את האפשרות להעברת כספים נוספים כשייאסף הסכום הנדרש לכיסוי הוצאות אלו. 

למען הסר ספק אני מבהירה שהכסף שיועבר למטרת הנסיעה אינו תרומה המוכרת לצרכי מס למרות שכתוב על הכפתור "לתרום" - זו פשוט האפשרות ש-PayPal מציגה כשיוצרים את הכפתור להעברת הכספים. 




פירוט עלויות הנסיעה:
  • 675 $ טיסות תל אביב > לונדון > תל אביב                          2,360 2,410 ש"ח     
  • 80 £ לינה ב-Durham, שני לילות 
  • 70 85 £ רכבות לונדון > דורהאם > לונדון 
  • 30 £ הרשמה לסימפוזיון                                    } 225 240 £ = 1,320 1,380 ש"ח 
  • 30 £ נסיעות מקומיות 
  • 15 £ ארוחת ערב ב 9/4/14 (מאורגנת על ידי הסימפוזיון) 

עדכון 9/3/13: לקמפיין איסוף הכספים הצטרף גם סרטון, ותודה רבה לנמרוד בנצור שיצר אותו ביחד איתי ועבורי, ללא תשלום: 




//