כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום שישי, 31 ביולי 2015

אל תשתפו! (בעקבות הוידאו שצולם בלייב של מתאבדת)




מישהו צילם במקרה בלייב התאבדות של בחורה צעירה. ואז, זה היה נראה לו כמו רעיון טוב להעלות את זה לפייסבוק, ול- 2,449 אנשים (נכון לכתיבת פוסט זה) זה היה נראה כמו רעיון טוב לשתף את זה הלאה. 


אני פשוט לא מבינה, לא את האנשים שמשתפים וידאו כזה ולא את פייסבוק שלא מסירה את הוידאו הזה: 

זה לא סרט. זו לא סדרת טלוויזיה. אלו חיים אמיתיים של מישהי. מישהי שאיבדה אתמול את חייה, וחבריה ומשפחתה איבדו אותה. 

חוסר הרגישות וחוסר האחריות של אנשים שמרשים לעצמם לצלם דבר כזה ולהעלות אותו לרשת ולצפות בזה ולשתף את זה, כאילו שזה סרט או סדרת טלוויזיה, עושים עוול נורא גם לכל מי שוידאו כזה עלול להיות טריגר בשבילו/ה לאחר חווית אובדנות אישית או לאחר אובדן של אדם אהוב שהתאבד - במיוחד אם זה היה בקפיצה. 

זה עשוי להזכיר לאנשים תוך רגע טראומה נוראית, ולהחזיר אותם למקום איום שעלול לקחת להם זמן רב לצאת ממנו שוב - ובשבילך זו היתה סתם חווית צפיה קצרה והנה עברת הלאה לסדר היום.  

אם מישהו מהאנשים שמכיר אותה ואוהב אותה נחשף לזה בטעות - אני לא יכולה אפילו לדמיין כמה מחריד זה, לראות סרטון כזה על הרגעים האחרונים של אדם שאתה מכיר, ועל אחת כמה וכמה אם זה אדם שאתם אוהב. 

אני ממליצה לאנשים לדמיין איך הם היו מרגישים אם הם היו רואים סרטון מזוויע כזה ואז מגלים שהם מכירים את המצולמת. הרי אי אפשר לעשות unwatch ולמחוק את מה שראינו כרגע, וזה עלול לרדוף אותנו לתקופה ארוכה. 

עצוב לי לראות לאיזה רמות של חוסר אכפתיות, חוסר רגישות, חוסר אחריות וחוסר אמפטיה א/נשים מגיעים. 1,788 2,449 שיתופים נכון לרגע לזה, והמספרים רק עולים. דיווחתי כמובן לפייסבוק שיסירו את הסרטון ואני יודעת שאני לא היחידה. לא מבינה למה הוא עדיין באוויר. אבל גם אם פייסבוק יסירו אותו, שזו האחריות שלהם, זה עדיין לא מסיר מהאחריות שלנו: אל תשתפו.

עדכון: מסתבר שמספר אנשים צילמו את ההתאבדות והפיצו אותה, ושזה מופץ גם בווטסאפ. אני מודה שזה מעורר בי בחילה. גם עידו קינן כתב על כך בבלוג שלו, 'חדר 404'. 

עדכון: פייסבוק אכן לא הסירו את הוידאו - הם מסתפקים ב"אזהרת צפייה". לא, פייסבוק, אני מצטערת, זה לא מספיק טוב: תסירו את הוידאו! 



ולגבי המתאבדת עצמה, עצוב לראות שהיו סימני אזהרה שלא נקראו בזמן או לא הובנו כהלכה בזמן אמת. הלווואי ונצליח כן לעזור לאדם הבא. 

הפוסט האחרון שלה, כנראה בדרכה למקום ממנו התאבדה


מספר פוסטים שלה מהשבוע האחרון לחייה, בהם היא משתפת את חוויותיה כחולת מניה-דיפרסיה. 

אם נתקלתם בתכנים ברשת שעלולים להיות אובדניים, תנסו לעזור. כתבתי מדריך מה לעשות כשרואים פוסט אובדני בפייסבוק, וכתבתי מדריך בשיתוף עם העמותות בשביל החיים וסה"ר מה לעשות כשרואים פוסט אובדני ברשת. 

לכל מי שמכיר אותה אלו ימים עצובים, ולכל מי שלא מכיר אותה וזה לא נוגע בהם באמת ומבחינתם זה סתם עוד חומר מצולם לשיתוף: תפסיקו לשתף

עד כאן לגבי האחריות שלנו, ובואו נחזור לאחריות של פייסבוק: תסירו תכנים מזוויעים כאלו! מתוך התחשבות ברגשות חבריה ובני משפחתה, מתוך התחשבות באנשים שתכנים כאלו הוא טריגרי עבורם, מתוך הבנה שיש לכם תפקיד ואחריות: לא, אתם לא רק צינור. 

עדכון נוסף: לאחר מספר שעות קיבלתי הודעה שהוידאו שדיווחתי עליו הוסר, אבל לא על ידי פייסבוק, אלא על ידי מי שהעלה אותו: 



מוזר: פייסבוק מציינת שהוידאו הוסר בטרם נבדק על ידה - כשכבר קיבלתי תשובה ממנה לאחר בדיקתו. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

עדכון 2/8/15: 'קפטן אינטרנט' בהארץ העלו כתבה ובה ציטוטים שלי מהפוסט הזה: מה אתם עושים כשאתם משתפים סרטון של צעירה שהתאבדה? וכן ציטוטים של ד"ר יוסי לוי בלז מ"בשביל החיים". 
//

יום ראשון, 19 ביולי 2015

גוגל עדכנו את תשובתם לגבי פניות בקשר לבעלי חשבונות שנפטרו!

סתם כך אני נכנסת לי לתומי ללינק המוכר והותיק של גוגל ורואה שמסך התשובה שלהם השתנה, והוא כבר לא נראה ככה: 


או ככה: 



אלא ככה: 



וכבר יש לנו כמה אפשרויות לבחור ביניהן: 
  • לסגור את החשבון של משתמש/ת שנפטר/ה
  • להגיש בקשה לקבלת כספים מחשבון של משתמש/ת שנפטר/ה 
  • לקבל עותק מתכולת חשבון של נפטר/ת 
  • להודיע לגוגל שמשתמש/ת נפטר/ה 
  • לפתור 'חטיפת' חשבון של משתמש/ת שנפטר/ה 
  • לתכנן מה לעשות עם החשבון שלי אחרי מותי

יופי, גוגל!
עכשיו רק תספרו למשתמשים שלכם באופן אקטיבי על האפשרות שלהם להשתמש בשירות לניהול חשבון לא פעיל ותאפשרו גם להוריש סיסמה או גישה לחשבון ולא רק עותק מהתכולה שלו, ואז כבר ממש אהיה מרוצה מכם. 
//

יום שבת, 18 ביולי 2015

וידאו חדש על מוות דיגיטלי עלה ליוטיוב

החדשות הטובות: עלה וידאו חדש על מוות דיגיטלי. 
החדשות הרעות: הוא לא לגמרי מדויק, וכדאי להפסיק לצפות ב-03:20 כשהוא הופך לפרסומת :\ . 


ב-02:24 הוא אומר "ג'ימייל מאפשר למשתמש שהגדרת להיכנס לחשבון שלך", שזה לא נכון, בהנחה שהוא מתייחס לשירות של גוגל לניהול חשבון לא פעיל. דרך השירות הזה אי אפשר להעביר הלאה לא אפשרות כניסה לחשבון ולא את סיסמת הכניסה לחשבון. מה שאפשר להעביר הלאה זה את תכולת החשבון - וזה נכון לא רק לגבי ג'ימייל אלא לגבי כל מוצרי גוגל: דרך לינק שיקבל/ו מי שהגדרת מראש ניתן להוריד את תכולת החשבון, אבל אי אפשר להיכנס. לקבל עותק או לקבל גישה אלו שני דברים שונים. 
אם הוא לא מתייחס לשירות הזה אלא למדיניות הכללית של גוגל לגבי חשבונות של אנשים שנפטרו, גם שם, יש אפשרות לפנייה לקבלת עותק מתכולת חשבון - ואין אפשרות לפנייה לקבלת גישה או סיסמה, כי גוגל לא מציעים או מאפשרים את זה. 

טעות נוספת, אם כי קטנה יותר: ב-01:26 הוא אומר שפייסבוק הופכת פרופיל לדף הנצחה. היא לא: היא הופכת פרופיל לפרופיל הנצחה. ואי דיוק נוסף: השירות של פייסבוק למינוי איש או אשת קשר למורשת הדיגיטלית פעיל כיום רק בארה"ב, קנדה, יפן, אוסטרליה וניו-זילנד, למיטב ידיעתי, ואינו זמין עדיין בכל העולם. 

בסך הכל, זה טוב שיש וידאו כזה שעוזר להעלות את המודעוּת לנושא, רק הייתי שמחה אם הוא גם היה מדויק. 


ותודה לקורא/ת האנונימי/ת של הבלוג שהביא/ה את הוידאו לידיעתי :) . 

//

יום שלישי, 14 ביולי 2015

היבטים נוספים של מוות דיגיטלי

למוות דיגיטלי יש היבטים רבים ושונים. חלקם אפילו לא כוללים מוות של אדם!
הנה שתי דוגמאות: 



"תארו לעצמכם את המצב הבא: אתם רוצים לרכוש שיר ב-iTunes, ומגלים שכרטיס האשראי שלכם חסום. אתם גם לא יכולים לשלם את מנוי האחסון שלכם בענן, למרות שיש לכם את הכסף לכך. אפל מסרבת לקבל את כרטיס האשראי שלכם ואתם עומדים לאבד את רוב הקבצים שלכם". 
זו הסיטואציה בה מצאו את עצמם אזרחי יוון כתוצאה מהמצב הכלכלי הנוכחי שם: החוקים החדשים שהחילה ממשלתם מונעים, בין השאר, ביצוע תשלומים לחברות זרות, אפילו בסכומים זעירים. זה כולל את אפל, פיי פל ועוד חברות ואתרים רבים נוספים מהסוג בו כולנו עושים שימוש באופן שוטף במסגרת החיים המקוונים שלנו (תרגום חופשי שלי של חלק מהכתבה). 

אז הנה מקרה של מוות של נכסים דיגיטליים - שאפשר לקוות שאולי הוא זמני? - שאינו כולל מוות פיזי של אדם. במקרה של אחסון רשת שנסגר עקב אי-תשלום, אני חוששת שמדובר באובדן בלתי הפיך של קבצים שיכול להיות להם ערך סנטימנטלי או פיננסי, ואפילו ערך רב.

זה מזכיר לי סיפור שסיפר לי מנהל בחברה בפגישה:
"החלפתי כרטיס אשראי ומשהו לא התעדכן טוב. כל חשבונות המייל של העובדים היו משולמים דרך כרטיס האשראי ההוא, ופתאום כולם ננעלו מחוץ למיילים שלהם. בהתחלה היינו בשוֹק ולא הבנו מה קורה, ואז חשבתי שאולי זה קשור ועדכנתי מחדש את כרטיס האשראי וכולם קיבלו גישה מחודשת למייל. בעקבות הפגישה איתך אני חושב: מה היה קורה אם הייתי מת ולכרטיס האשראי היה פג התוקף ולא היו יודעים לעדכן או שזה קשור? זה בעצם היה גורם לכך שכל עובדי החברה היו ננעלים מחוץ למיילים שלהם, לא?". 
כנראה שכן. 

ביולי גם קיבלתי את הודעת הווטסאפ הבאה: 



ורציתי לתלוש שערות מרוב תסכול: אם רק היתה מוּדעות גדולה יותר לנושא, לפני כל ניתוח שהיינו נכנסים אליו, במסגרת הטפסים הרבים שבית החולים היה נותן לנו למלא, גם היו מסבים את תשומת לבנו לכך שאנחנו עלולים חלילה לחוות פגיעה בזיכרון לטווח הארוך או הקצר, או להיות מורדמים ומונשמים ושעלול לקחת לנו זמן להתאושש, ולכן כדאי שננהל את הנכסים והתכנים הדיגיטליים שלנו לפני שאנחנו נכנסים לניתוח: גם למקרה שאנחנו עצמנו נצטרך את המידע הזה כדי להיכנס שוב לחשבונות של עצמנו. מעין מכתב מעצמנו בהווה לעצמנו בעתיד: "היי, אני מקווה שאת/ה, כלומר אני, לא תצטרך/י את זה, אבל רק למקרה שכן, ___________". 

אז גם כאן, אף אדם לא מת (חלילה - מאחלת החלמה מלאה), ועדיין, א. נעול מחוץ לחשבונות של עצמו בנוסף לכך שהוא מתאושש מניתוח. ואם חלילה השיקום לא יעלה יפה, גם הוא וגם משפחתו יישארו נעולים מחוץ לתכנים, נכסים, מורשת ועיזבון רבים וחשובים. 

//

יום חמישי, 2 ביולי 2015

המדריך שכתבתי לגבי הודעה אובדנית ברשת הפך לרשמי

כתבתי מדריך: מה לעשות כשרואים פוסט אובדני בפייסבוק? בעקבות פרסומו, העמותות "בשביל החיים - לתמיכה במשפחות שיקיריהן התאבדו ולמניעת התאבדויות " ו"סה"ר - תמיכה והקשבה ברשת" הרימו את הכפפה שזרקתי ויצרנו ביחד מדריך רשמי, שמופץ גם על ידן: מה לעשות כשנתקלים בהודעה אובדנית ברשת? ניתן להוריד אותו כ-pdf מהלינק הזה


(אלו רק תמונות להמחשה שאינן קליקביליות. ניתן להוריד את ה-pdf מכאן). 
//